Google Adsense

tisdag 23 september 2008

Musik som upprör

Musik verkar uppröra en hel del människor här i världen till det negativa. De är rädda för musik och vad "den kan göra". Kan musik göra någonting? Kan musik påverka personer? Ja, såklart musik kan påverka personer. Man blir påverkad av alla intryck här i världen men musiken är inget som avgör en handling. En människa som kan skilja på rätt och fel kan låta sina fantasier löpa fritt men en människa som inte kan det förverkligar dem.

Musik har alltid upprört människor. Musik och musiker. Elvis, Beatles, Black Sabbath, Led Zeppelin, Kiss, Iron Maiden, Ozzy Osbourne, Marilyn Manson är bara några att tala om.

1999 och under 2000talet har Marilyn Manson fått tagit emot kritik för dödsskjutningen på Columbine. Folket ansåg att det var bl.a hans fel som hade påverkat ungdomarna med sina låttexter. Manson sa något väldigt smart då när Michael Moore frågar i Bowling for Columbine vad Manson skulle säga till dessa två ungdomar och Manson svarar med "Jag skulle inte säga någonting. Jag skulle lyssna på vad de har att säga för det verkar ingen ha gjort."

När jag gick på mellanstadiet fick inte jag spela The number of the beast i skolan av Iron Maiden. För att de sjung "666, the number of the beast." då bytte jag låt till Running Free, den fick jag heller inte spela för de sjunger "Pulled her up with a bottles top". Då bytte jag band och tog med mig Sabbath bloody sabbath med Black Sabbath, fick jag heller inte spela för de sjöng "God knows as your dog knows. God blast all of you. Sabbath bloody sabbath, nothing more to do. Living just for dying, dying just for you." Fick jag heller inte spela. Däremot så gick det bra med all RN'B och hiphop och sådant. Nellys "It's getting hot in here, so take of all your clothes" gick skitbra. Inga problem. Så det handlar egentligen inte om själva texten utan om musikstilen. Rockmusik och metal är de hårdaste musikstilarna man kan tänka sig och då verkar folk automatiskt bli rädda för den musiken för den är annorlunda med ibland ockulta symboler.
En del band som inte har någonting med ockulta fenomen att göra får ändå stämpeln av att vara ockulta. Sett en reporter prata om bandet Korn och säga "Your music were very aggressive, almost satanic". Hon antog att om man spelar hård musik så handlar det om djävulen och allt som hör där till. Det retar mig eftersom de inte vet, därför de inte vill veta. De vill bara peka fingret och skylla om något händer. Det är lätt att skylla på ett band med texter när man borde tänka "Gjorde JAG något fel?" om något händer. Det låter som en hemsk verklighet men Ozzy har blivit åtalad för att uppmana till självmord, varför tänkte inte omgivningen till de som tog livet av oss "Vad kunde vi ha gjort för att förhindrat detta?" istället för "De lyssnade på Ozzy Osbourne, det är hans fel." Jag lyssnar på Ozzy Osbourne, jag lever.

Ska därför posta en låt som upprör, som inte är satanisk på något vis och samtidigt väldigt bra.

2 kommentarer:

jauchzet sa...

Mycket, mycket bra inlägg! Kunde inte sagt det bättre själv! Tack!

the_royal_lemming sa...

fantastiskt inlägg du satte ord på de vi andra trycker inom oss