Google Adsense

fredag 24 oktober 2008

Dansbands topplistan v. 43:

Efter att ha kommit in i denna smeten väldigt hastigt så känner jag mig ändå väldigt välkommen. Eftersom min favorit musik är Dansband så varför inte starta en topplista om just dansband? Hoppas att där finns intresse för detta. Nog om detta här kommer motiveringarna och listan.

Genren ”Dansband” är väll kanske inte allt för populär o välkänd. Trots detta så har ett par ”klassiska” låtar ändå bitits sig kvar i våra huvuden, varken om vi vill eller aj.
Några av våra kanske mest uppskattade och omtalade dansband är kanske ”Lasse Stefanz”, ”Arvingarna”, ”Vikingarna”, ”Streaplers” mfl.

Hittlåten ”De sista ljuva åren” med Lasse Stefanz i duett med Christina Lindberg låg på ”Svensktoppen” i hela 65 veckor, år 1989 – 1990. Detta är en av dem låtarna som legat längst tid på ”Svensktoppen”.
Lasse Stefanz är inte något band av mina personliga favoriter, men denna och ett par låtar till tycker jag är helt ljuvliga att bara sitta o lyssna till eller bjuda upp till en dans.

Ett av mina absoluta favorit band är ”Vikingarna” med låten ”Leende Guldbruna Ögon”, som dem flesta säkert också känner igen. Vikingarna har gjort många fler bra låtar som bl.a. ”Till mitt eget Blue Hawaii”, ”Hallå Västindien” m.fl.

Tyvärr så har jag inte hunnit fixa några ljudklipp till dessa låtar, men jag tror att ni känner till dem flesta, annars kan ni ju söka på "youtube" eller nått ;)


Dansbands topplistan v. 43:

1. Lasse Stefanz – De sista ljuva åren
2. Arvingarna – Pamela
3. Vikingarna – Leende Guldbruna Ögon
4. Vikingarna – Till mitt eget Blue Hawaii
5. Sven-Ingvars – Två mörka ögon
6. Wizex – Hem till Åhus
7. Christer Sjögren – I love Europé
8. Danne Stråhed – Se Venedig och dö
9. Barbados – Kom hem
10. Arvingarna – Elosie


Bubblare:
1. Lasse Stefanz – I ett fotoalbum
2. Stefan Borsh – En liten fågel
3. Wizex – Mot nya mål


Ni röstar genom att kommentera, för mer info om röstningen, följ denna länk: ”Röster"

7 kommentarer:

Tezzan sa...

Vikingarna – Leende Guldbruna Ögon
Barbados – Kom hem
Christer Sjögren – I love Europé

Bubblare:
Stefan Borsh – En liten fågel

marcus sa...

Lasse Stefanz – De sista ljuva åren
Arvingarna – Pamela
Arvingarna – Elosie

Bubblare
Lasse Stefanz – I ett fotoalbum

Linus Gunnarsson sa...

Vikingarna – Leende Guldbruna Ögon
Danne Stråhed – Se Venedig och dö
Arvingarna – Elosie

Bubblare:
Lasse Stefanz – I ett fotoalbum

Anonym sa...

Lasse Stefanz – De sista ljuva åren
Arvingarna – Elosie
Sven-Ingvars – Två mörka ögon

Bubblare
Wizex – Mot nya mål

joonas sa...

Christer Sjögren – I love Europé
Arvingarna – Elosie
Barbados – Kom hem

Bubblare:
Lasse Stefanz – I ett fotoalbum

mamma sa...

De sista ljuva åren
Eloise
Två mörka ögon

Robin sa...

Arvingarna – Elosie
Barbados – Kom hem
Vikingarna – Leende Guldbruna Ögon

Bubblare: Lasse Stefanz – I ett fotoalbum