Google Adsense

fredag 10 oktober 2008

Smart eller sell-out?

En vän till mig påstod nyligen att indie är död. Det har han visserligen helt fel i men jag kan hålla med om att själva ordet fått en allt bredare betydelse.
Framför allt är det inte längre fult att sälja skivor. Själva ordet indie behöver inte längre syfta på ett gäng svartklädda tjugo-fem-nånting-män som som håller sig till ett litet indipendent bolag för att undvika att - hemska tanke! - faktiskt sälja ett album. Såväl Belle & Sebastian som Death Cab For Cutie kallas idag indie trots att båda banden legat på topplistor och sålt skivor världen över.


Hur ska man då, som ett litet svenskt indieband, göra för att slå utomlands?
Jo, genom att göra en José Gonzáles: få med en singel i en reklamfilm.
Låten Heartbeats i Sonys reklam för en storbilds-TV blev José Gonzalés stora genombrott. Från att bara ha varit en av tusentals känsliga killar med akustisk gitarr blev han nu ett namn på folks läppar i alla de länder filmen visades, vilket onekligen hade ett visst inflytande på försäljningen av hans album Veener.
Heartbeats blev startskottet för den trend med svenska indie-artister i reklamfilmer som pågår än idag. Oh Laura blev ett snackis-band när deras Release Me akompanjerade Saabs reklam för miljöbilar. Både Hello Saferide (som jag tidigare nämnt här) och Maia Hirasawa har hörts i reklamsnuttar för Volvo respektive tyska T-Mobile.


Finns det någon gräns då ett band slutar vara indie och blir kommersiellt? Eller är reklamfilmer bara toppen på ett framtida isberg? Kommer Jens Lekman spela på Finlandsfärjor och företagsfester? Kommer man kunna få en I'm From Barcelona-singel om man tankar för över 200 kronor på Statoil? Kommer Kent ställa upp i Melodifestivalen?

Gränsen mellan smart marknadsföring och att vara sell-out är hårfin och bedöms väldigt olika beroende på vem man frågar. Det kommer förstås alltid finnas människor som söker sig till det ouppmärksammade, det unika och det äkta. Samtidigt är det säkert frestande för ett band att lämna spelningarna på de sunkiga ungdomsgårdarna och pubarna bakom sig, genom att sälja lite av indie-skälen till djävulen eller Sony.
Kent och Carola i en rafflande finalstrid i Globen känns än så länge alltför osannolikt. Indieband i reklamsammanhang däremot, lär vi sannolikt se mer av.

DAGENS TIPS! Låten som satte trenden: Heartbeats med José Gonzáles


3 kommentarer:

C sa...

Tja, om du menar att Kent är lika indie som Carola så har du väl rätt. De är ju Sveriges U2 och kan väl i kraft av sin framgång och stora bolag knappast räknas som indie.

Indie var ju från början en benämning utifrån distributionsformen - det att ligga på ett independentbolag. Distributionsformerna är ju egentligen det enda som förändrats!?

Men det att indie blev mainstream hände väl redan när Blur blev stora med Parklife på 90talet.

Hmm.

Filippa sa...

du vet inte vad den tyska motsvarigheten till tracks heter?

Martin sa...

Syskonen Dreijer ska allt ha lite cred för José González succe. Det var juh trots allt dom som gjorde Heartbeats från första början..