Google Adsense

lördag 18 oktober 2008

TOPPLISTA: Göteborgspop

Göteborg är en trist, regnig, jävla stad. Kollektivtrafiken är ett stort skämt som man inte vet om man ska skratta eller gråta åt, Volvo är nära att gå omkull och inget av våra fotbollslag ser ut att vinna allsvenskan i år heller.
En deprimerad liten arbetarstad är vad Göteborg är. Och likt alla deprimerade invånare i arbetarstäder (Liverpool, New Jersey och Seattle) är vi göteborgare förbannat bra på att skriva musik.

Tristess föder sprudlande pop att dansa bort nätterna till. Frustration föder sånger som längtar ut och bort. Som om inte det skulle räcka så kan man ju alltid se till att bli olyckligt kär. Olycklig kärlek i göteborgs-tappning har fött popmusik som kan få de mest förhärdade hjärtan att gråta.

Att försöka göra en komplett lista över den bästa göteborgsmusiken skulle vara som att försöka ta sig från Hisingen till Vasastan i rusningstrafik: totalt omöjligt. Listan nedan är därför min högst personliga uppfattning av vad som är den bästa rock-pop-indie-musiken i stan just nu. Jag är fullt medveten om att kvaliten på länkarna skiftar (allt från proffsiga musikvideos, till myspacesidor och halva ljudupptagningar på konserter) men det är trots allt musiken som är det viktiga.
Lyssna, njut - och ha en gôr-go helg!

PS. Då jag gjorde den här listan insåg jag att den - med undantag av Bonnie & Clyde - enbart består av manliga musiker. Nog för att musikbranchen är som den är men vart håller egentligen alla pop-tjejer i Götet hus? Tipsa mig gärna om det och om annan bra göteborgsmusik på Det Här Är Ingen Blogg!

1 kommentar:

Anonym sa...

p5 records
Alice b
Skatan
osv